Winkelervaringen met POS en mPOS

De hedendaagse consument verwacht snelle, handige en gepersonaliseerde winkelervaringen in de winkel. De inzet is hoog: retailers die positieve ervaringen kunnen leveren, verbeteren de klantloyaliteit en conversies. Degenen die dat niet kunnen, missen vaak verkopen en raken uiteindelijk de klant helemaal kwijt. Willen retailers en ondernemers voldoen aan de eisen van klanten, terwijl ze tegelijkertijd alle winstmogelijkheden optimaal benutten, dan hebben ze een next-generation point of sale (POS) of mobile point of sale (mPOS) oplossing nodig die onder meer een aankoop- en terugbrengen-functionaliteit mogelijk maakt waarmee ze de consument een naadloze merkervaring bieden.

 

Meer groei met POS en mPOS

Uit een recent Amerikaans onderzoek blijkt dat retailers die op succesvolle wijze het betalen met de mobiel in de winkel hanteren, naar verwachting een verkoopgroei van meer dan 146% mogen verwachten in 2018. Uit het onderzoek van Stratix, de beheerder van Managed Mobile Services in samenwerking met de IHL Group, bleek dat het succes gebonden is aan retailers die de klantervaring ondersteunen en een vertrouwde partner hebben als het gaat om inspanningen om de mPOS in te zetten. Ook bleek dat detailhandelaren die een mobiele POS inzetten met succes een gemiddelde omzetstijging van 24% in 2017 realiseerden, vergeleken met retailers die dat niet deden. Daarnaast zagen retailers die eerder met een vlakke of afnemende groei te maken hadden, dat na inzet van mobiele POS in de winkel de omzet voor 2017 met 100% steeg. Bovendien voorspelden ze nog eens 47% groei.

 

Traditionele kassa’s verdwijnen

De technologie had reeds veel hulpmiddelen zoals kaarten en camera’s vervangen, maar nu is het de beurt aan traditionele kassa’s. De detailhandel verschuift naar een evoluerende wereld van klanten die mobiele POS (mPOS) -oplossingen en -technologie gebruiken om de algehele ervaring in de winkel te verbeteren. Dankzij de mPOS-integratie kunnen retailers verschillende hun producten zowel online als offline aanbieden, inclusief boekhouding en voorraad, en is het een hulpmiddel om de klantenbetrokkenheid te vergroten. Daardoor kunnen werknemers zich focussen op de klant e meer persoonlijke service bieden.

mobile-pos-1Verbetering van de efficiëntie

Mobiles sales biedt een aantal voordelen om de efficiëntie te verbeteren. Ook kan het verbeteringen opleveren op gebieden zoals schaal, gegevensverzameling en de mogelijkheid om overal te verkopen. Vanwege de eenvoud van cloud-gebaseerde mPOS-systemen kunnen bedrijven snel en gemakkelijk meer mobiele apparaten aan hun arsenaal toevoegen of een zonder hoofdpijn een nieuwe winkel opzetten. Bovendien kunnen mPOS-apparaten ondanks hun kleine verpakking vele waardevolle gegevenspunten opslaan als het gaat om realtime rapportage over de status van inventaris, aanvulling en beschikbaarheid van het product. Alle data is beschikbaar via de cloud en diegene die toegang hebben kunnen overal rapportages en bedrijfsresultaten raadplegen.

 

Evolutie van het POS-systeem

Het POS-systeem heeft in de afgelopen jaren een snelle groei doorgemaakt. Maar hoe is het allemaal begonnen? Een overzicht:

 

– In 1883 patenteerde James Petty het eerste ontwerp van de kassa. Het eerste mechanische kasregister werd de “Incorruptable Cashier” genoemd. Zijn uitvinding kwam met dat vertrouwde belgeluid, waarnaar wordt verwezen in de reclame.

 

– In 1906 ontwierp Charles F. Kettering de eerste elektrische kassa. Tijdens het werken bij de Cash Register Company ontwierp hij een kassa met een elektromotor.

 

– In 1970 werd de barcode voor het eerst gebruikt in 1966, maar al snel werd duidelijk dat er een soort industriestandaard moest zijn. Het eerste bedrijf dat barcodeapparatuur voor retailgebruik produceerde, was Monarch Marking in 1970.

 

– In de periode 1980 – 1990 vond de eerste ontwikkeling plaats van een kleur grafische gebruikersinterface en touch-screen-POS, met een Atari 520ST.

 

– Vandaag de dag wordt 93% van de totale retailactiviteiten in de VS met een POS of mPOS kassa verricht. In 2012 vonden er in Amerika 3,98 biljoen POS- of mPOS-transacties plaats en in 2018 zal dat aantal stijgen naar 4,2 biljoen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *