Of u nou eigenaar bent van een horecaonderneming of een retail business, u wilt zo snel mogelijk kunnen beschikken over relevante bedrijfsinformatie waarmee u kunt plannen, anticiperen en sturen. Daarnaast wilt u tijd overhouden voor uw gezin en ook wilt u in alle rust nieuwe marketingconcepten uitdenken en u verdiepen in alles wat uw onderneming innovatief, modern en trendsettend kan houden. Dat betekent dat u zo min mogelijk tijd kwijt wilt zijn aan controleren, checken en het voeren van een tijdrovende papieren administratie. Want dat laatste, dat is niet de reden waarom u ooit voor het ondernemerschap koos.
Een modern point of sale-systeem
Sinds de jaren negentig zijn geautomatiseerde kassasystemen in opkomst en de voordelen zijn legio. De ontwikkelingen op het gebied van deze point of sale-systemen staan niet stil. Een modern kassa-automatiseringssysteem koppelt de gegevens die een kassa genereert aan diverse andere systemen uit uw bedrijfsvoering. Het doel hiervan is duidelijk. Het ene bedrijfsproces is van invloed op het andere en gegevens worden zo snel mogelijk uitgewisseld zodat u te allen tijde een actueel beeld kunt krijgen van de huidige staat van uw onderneming. Een snel en efficiënt kassasysteem is met andere woorden het brein van je onderneming.
In een point of sale-systeem genereert de verkoop van een artikel een aantal grootheden die automatisch worden verwerkt. Allereerst verandert de actuele voorraad in uw winkel. Wilt u in deze winkel altijd een bepaalde voorraad van dat artikel hebben, dan gaat er nu een signaal uit naar uw magazijn om de voorraad aan te vullen, of naar uw inkoopafdeling om het product te bestellen. Uw dagomzet wordt bijgewerkt en uw winstpositie eveneens. Ten behoeve van de belastingdienst wordt ook bijgehouden hoeveel btw u dient af te dragen en of het een concrete betaling of juist een verrekening met een voorlopige heffing zal betekenen.
Als u in uw automatiseringssysteem bepaalde productgroepen heeft gedefinieerd, zal de verkoop van één bepaald product u informatie opleveren over het succes van deze productgroep, welke producten de hardlopers zijn en welke juist met speciale acties onder de aandacht kunnen worden gebracht. Werkt u met klantenkaarten of speciale marketingacties, dan kunt u uw assortiment nog beter afstemmen of de wensen van uw doelgroep of de effectiviteit meten van uw promotieactiviteiten. Ook op het niveau van de individuele kassa of kassamedewerker kunt u gemakkelijk meten wat de bijdrage aan uw dagomzet is.
Een slim point of sale-systeem
Meten is weten en gissen is missen. Dit geldt ook voor geautomatiseerde kassasystemen. Als u kiest voor een POS systeem, is het wel van het allergrootste belang dat het tailor made voor u is gebouwd. Leveranciers van modulair op te bouwen automatiseringssystemen zullen werken met standaard modules voor voorraadbeheer en omzetberekening. Maar een goede leverancier zal deze aan uw specifieke situatie willen aanpassen omdat u dan pas echt rendement zult ervaren. Daarbij heeft u de mogelijkheid om de software op een eigen server te laten draaien, maar wat tegenwoordig steeds meer in zwang komt zijn POS systemen waarbij de data in de cloud worden opgeslagen en bijgewerkt. Dagelijks wordt een ondernemer geconfronteerd met data: financiële data, personeelsdata en klantdata. Een POS verzamelt deze data op een overzichtelijke manier via rapportages en statistieken. Zo krijgt u een totaalbeeld van de bedrijfsresultaten en kan uw zaak op een efficiënte manier blijven groeien. Uit onderzoek blijkt dat ondernemingen die gebruik maken van een POS software groeien met gemiddeld 20 % gedurende het eerste jaar. De volgende stap is duidelijk. Kies een geschikte POS leverancier en overleg welk systeem het beste bij uw zaak past, hoeveel maatwerk hij levert en hoeveel ondersteuning hij u biedt. Het doel van deze vergelijkingssite is ondernemers helpen bij het kiezen van het juiste POS systeem. We vergelijken verschillende POS providers op basis van product features, prijzen, reviews van klanten en de klantenservice die ze aanbieden.